Tuesday, June 8, 2010

Menjejak mimpi

Lari…lari…jangan jalan…macam kura-kura…lembab…Mendengar teriakan itu aku mempercepatkan langkah. Namun, dengan berkain sarung dan memegang payung serta fail, langkahku terkedek-kedek..Cis..mentang-mentangle kau PP…geramnya aku dengan seorang senior yang kecil molek tetapi mulutnya mengalahkan petir. Aku memecut mendaki bukit dengan lagak Watson Nyambek walaupun nafas ini semakin semput..

Waktu itu aku baru mendaftar di Universiti Malaya. Minggu Haluansiswa selama seminggu cukup memenatkan. Saban malan freshie baru diarah berlari ke DTC. Kolejku Kolej Kelapan nun di hujung dunia. Balik ke kolej didera lagi menyanyi dan macam-macam…PP Naz, PP Hani, PP Zeus, PP Joe, PP Acik, antara senior yang menjadi pembantu pelajar di Minggu Haluansiswa.

Usai Minggu Haluansiswa, aku ditempatkan di bilik C03..(apa khabar roommateku dulu Ina dan Ayu???) Maka bermulalah transformasiku dari seorang budak kampung nun di Baling menjadi warga Universiti Malaya yang elit ini..aku yang masih mentah untuk mendalami liku-liku kota…

Mulanya aku ni low profile.Bukan apa malu masih menebal. Aku masih ingat projek pertama yang aku join ialaha Pidato IPT. Jadi AJK. Bila dah join Moyatim barulah aku kenal banyak manusia yang sebahagiannya mewarnai kanvas hidupku.(kelak akan kuceritakan..) Kiranya dalam banyak program, Moyatim yang paling akrab denganku. Mana tidaknya di sini aku kenali nama-nama seperti Zaid, Ina(budak Sabah yang pekat dialek Sabahnya) Wati, Ana(orang Kedah jugak) Lynn.. sekadar sebahagian nama. Masa itu pengarah projek Kak Ina. Moyatim ni kira projek motivasi untuk anak yatim. Kolej aku akan pilih anak yatim dan buat program motivasi ,lawatan etc. Kalau bab lawatan AJK dan fasilitator yang lebih daripada budak-budak tu. Apa lagi kalau bab bergambar ada aje yang menumpang. Yang best jumpa peserta yang kiut cam Adam tuh..

Mas kat Eightlah aku kenal sorang mamat ni..ala takdelah hensem pun tapi manis jugak kot.Hu..hu.. kalau ada yang baca sure perasan abis. Kiranya dalam banyak projek yang aku join dia pun menyelit sama. tapi aku dan dia takde chemistry..sometimes aku terluka dalam diam…tapi bila diingat sekarang rasa nak tergelak pun ada…macam mana aku boleh suka ngan mamat tuh…haha…

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails