Monday, October 4, 2010

dah nak periksa ni

Salam..
Dah lama rasanya tak menjenguk blog ni. Member selalu perli blog aku dah bersawang. Yelah namapun laman sesawang kan, so kira ok la tuh. Sebenarnya banyak benda nak dikongsikan tapi masa aku jarang yang cukup. Marah sifu aku (Pn Norma) bila dengar aku cakap takde masa. Sebabnya dia hari2 update blog..Yelah..balik rumah dah malam, mana nak layan suami, anak lagi. Tu belum kira rutin hari2 yang tak pernah habis..Lagipun cerita apa yang nak dikongsi ye. Ada kawan suruh aku cerita tentang pengalaman aku sebagai cikgu. Boleh ke? Macam aku sorang je cikgu kat Malaysia ni. Ada ke yang nak baca??
Sedar tak sedar 2010 dah hampir sampai ke penghujung. Sekejap je. Macam baru awal tahun lagi rasanya. Lagi dua minggu sekolah aku akan adakan ujian akhir tahun atau PKSR 2. Rasanya aku sebagai cikgu yang over risau. Tapi anak muridku enjoy and riang ria je. Sabar je la. Entahlah, situasi sekarang berbeza sangat dengan masa kita sekolah dulu kan. Even parent aku orang kampung, mak aku fultime housewife lagi, tapi alhamdulillah mereka masih ada kesedaran untuk menyekolahkan aku sampai le aku berjaya jadi orang. Parent sekarang (bukan semualah) kerjanya asyik nak komplen cikgu, datang serang cikgu kalau kita pukul anak dia. Sedih bila difikirkan. Patutle ada orang kata kerjaya cikgu ni salah satu kerjaya yang berbahaya di negara kita. Hahaha...betullah, ada cikgu kena tampar ngan parent, kena saman, kena ugut dan macam2 lagi la. Kalaulah cikgu aku dulu ada di tempat aku sekarang, sure kena saman tiap2 hari. Mana taknya, asyik lempang aku je. Apapun aku bersyukur sangat2 pada cikgu yang pukul aku sebab kerana jasa diorang aku jadi orang. (semoga kalian dirahmati Allah selalu)
PKSR ni ujian untuk tentukan kelas tahun depan. Aku selalu cakap ngan anak murid aku, takkan korang nak duduk di kelas hujung je sampai darjah enam? Nak cipta rekod ke? Koman2 naik le satu kelas ke depan. Anak murid aku kadang2 berbulan2 tak datang sekolah. Macam biskut. Kejap ada kejap tak ada. Sampai aku geram hingga terkeluar le ayat " korang ingat sekolah ni mak korang le yang punya. Suke ati je nak datang bila2 masa. Ewah...anak PM pun tak macam tu. Menyirap je darah aku. Terus hilang kecomelan aku masa tu..Hehehe perasan la pulak. Yang parent diorang bukan nak kol aku bagitau. Ntah2 tak taupun anak dia datang ke tak. Rasa nak je aku buat lawatan sosial ke rumah.
Bila pegang kelas hujung ni, aku takleh harapkan miracle tetiba diorang jadi pandai macam Adi Putra tu. At least bila dah besar nanti, koman2 boleh le isi borang untuk mintak kerja. Atau isi borang nikah macam yang aku selalu bebel kat murid aku. Ni dah darjah empat pun tak boleh membaca lagi. Aduhai....aku pun tak tau macam mana nak buat ni. Harap sangat sapa2 yang berpengalaman menangani masalah ni tolonglah kongsikan dengan aku. Kadang2 aku rasa letih sangat sebab rasanya usahaku tak berhasil. Nak bagi air penerang hati mak aku cakap air ru untuk budak yang rajin tapi lambat pikap, tapi kalau dah masuk kategori malas usaha ni bergelen air penerang hati pun tak jalan.
oklah...aku rasa sampai sini dulu...Nak siap2 nak g sekolah pulak..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails